انواع صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان

انواع صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان
  • 13 اردیبهشت 1403
  • هادی صعودی
  • نرم افزار واسط مودیان ، سامانه مودیان

انواع صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان

 می دانید که باید صورتحساب های فروش خود را در سامانه مودیان بارگذاری کنید و یا اگر خریدار هستید نسبت به تایید یا عدم تایید صورتحساب های ارسالی برای خودتان اقدام کنید؛ بنابراین انواع صورتحساب الکترونیکی سامانه مودیان، یکی از مهم ترین مواردی است که هر مودی باید درباره آن به طور دقیق و کامل بداند تا بتواند با این سامانه بدون کوچک ترین مشکلی کار خود را پیش ببرد. انواع صورتحساب الکترونیکی سامانه مودیان به ۳ دسته تقسیم می شوند که هر کدام دارای الگوهای مخصوص به خود هستند که در این مقاله به بررسی آن ها می پردازیم.

انواع صورتحساب الکترونیکی سامانه مودیان

همانطور که در مقاله سامانه مودیان چیست توضیح دادیم، طبق قانون سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی، تمامی اشخاص حقیقی یا حقوقی مکلف هستند که فاکتورهای فروش خود را در قالب صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان ارسال کنند اما از آنجایی که خود سازمان امور مالیاتی سه نوع صورتحساب متفاوت با الگوهای مختلفی تعریف کرده است، شاید برای تان سوال باشد که فاکتور فروش شما باید از چه نوعی باشد و شامل چه مشخصاتی باشد تا از نظر سازمان امور مالیاتی مورد تایید باشد که در ادامه به طور کامل همه انواع آن را توضیح خواهیم داد.

1-صورتحساب الکترونیکی نوع اول (صورتحساب الکترونیکی با اطلاعات کامل)

این نوع صورتحساب تمامی اطلاعات مربوط به خریدار، فروشنده، موضوع معامله و نحوه تسویه را درون خود دارد. از جمله موارد مهم مشخص شده در این صورتحساب شامل:

  • نوع فروش: مواردی از قبیل نوع کالا، بورس انرژی، سامانه تدارکات الکترونیکی دولت، حق العمل کاری، پیمان کاری داخلی، صادراتی و نظیر آن، انواع معاملات طلا، جواهر و پلاتین، قبوض خدماتی، بلیط هواپیما و بارنامه است.
  • نوع خریدار: مصرف کننده نهایی حقیقی یا فعال اقتصادی

صورتحساب الکترونیکی نوع اول برای مصرف کننده نهایی

  • تاریخ و زمان صدور: ساعت، دقیقه و ثانیه
  • اطلاعات هویتی: این اطلاعات شامل: شماره اقتصادی، شناسه یا کد ملی یا شناسه فراگیر اتباع خارجی، نشانی کامل و شماره پستی، شماره شعبه، برای هر دو شخص فروشنده و خریدار
  • مشخصات کالا و خدمات ارائه شده: شناسه کالا یا خدمت، شرح کالا یا خدمت، واحد سنجش، مقدار یا تعداد، مبلغ واحد (فی)، مبلغ کل، تخفیفات، مالیات بر ارزش افزوده، شرح سایر عوارض و مبلغ سایر آن
  • مقدار پرداخت: نقدی و مقدار نسیه بر حسب مورد

2-  صورتحساب الکترونیکی نوع دوم

این صورتحساب نسبت به نوع اول اطلاعات کمتری را در خود جای داده است. در صورتحساب نوع دوم تنها اطلاعات فروشنده، خدمات یا کالا بدون اطلاعات خریدار ذکر می شود. یک نکته بسیار مهم در مورد صورتحساب نوع دوم این است که این صورتحساب نقدی تلقی شده و از بابت آن اعتبار مالیاتی برای خریدار قابل احتساب نمی باشد. 

3-صورتحساب الکترونیکی نوع سوم

این نوع از صورتحساب های الکترونیکی، همان رسید پرداخت وجه صادره از دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه الکترونیکی پرداخت که حسب مقررات اعلامی سازمان امور مالیاتی کشور، به عنوان پایانه فروشگاهی فروشنده (مودی) پذیرفته می شوند، می باشند. در این نوع از صورتحساب های الکترونیکی صرفا مبلغ پرداختی و شماره سوییچ پرداخت، شماره پذیرنده فروشگاهی، شماره پایانه، شماره پیگیری، تاریخ و زمان پرداخت و حداقل مشخصات فروشنده وجود داشته و از بابت آن اعتبار مالیاتی برای خریدار قابل احتساب نمی باشد.